KLM vliegtuig, foto afkomstig van Wikipedia

Zo, het was me gisteren een dagje wel. Ik ben uiteindelijk een kleine 20 uur bezig geweest eer ik Back in The Netherlands was. Gisteren vertrokken we dus om 0700 uur lokale tijd (0100 uur NL tijd) vanuit het hotel naar de luchthaven van Beijing. Daar aangekomen konden we aanschuiven in een hele lange rij mensen, maar daar waren we gelukkig snel doorheen. Ik probeerde mijn ticket om te zetten van een Economy Class Ticket naar een Business Class Ticket, maar dat was, vanwege een of ander speciaal tarief, niet mogelijk. Ik aanvaarde dus maar de te krappe stoelen van de Economy Class Daarna een check of ik geen bommen of ander van dat speelgoed bij me had en daarna was het wachten op de vlucht naar Frankfurt.

Beijing

Na een reis in de nachttrein van ruim 13 uur, kwamen we vanochtend in het hoofdstation van Beijing aan. We gingen direct naar ons hotel, alwaar we -na een heerlijk ontbijt met oa croissants en aardbeienjam- onze kamers opzochten. Na een heerlijke en warme douche ben ik richting het Tiananmen Plein gelopen, waar ik me vergaapt heb aan de klassieke communistische bouwstijl van bepaalde gebouwen.

Tibet, Samye

Nadat ik mijn vorige log heb geschreven, heb ik twee stadions in Shigatse bezocht. Allereerst kwam ik, door me door allerlei bochten te wringen, op een militair complex waar een stadion a la het Diekman op lag (maar dan met lagere tribunes). Aangezien de militairen me nors en dreigend aankeken en er daar weinig te beleven viel, ben ik naar het atletiekstadion van Shigatse gelopen, waar ik binnen ben geraakt. Aangekomen op de tribunes zag ik dat er een jeugdtraining werd gegeven, dus ik heb me naast het veld neergezet en ben de training gaan bekijken. De trainer had me al snel gezien, waarna hij me op het veld uitnodigde. Gedurende een uur liet hij de jongens zinloze bal oefeningen doen, waarna hij me -tot mijn stomme verbazing- mij uitnodigde om een gasttraining van een half uurtje te houden.

Tibet, Shigatshe

“Ah, heerlijk!” denk ik bij mezelf, terwijl ik in de duinen lig en uitkijk op het water. Het enige wat ontbreekt zijn de strandpaviljoentjes, de mooie dames in strandoutfit en je vrienden waarmee je zinloos / zinvol kunt zwetsen. “Huh? Maar Martijn… Je zit toch in de Himalaya?” hoor ik je nu denken. Klopt… Ik kom er later op terug 😉

Tibet, Lhasa

Zo, het was een redelijk druk dagje in Lhasa. Allereerst mijn excuses voor de bondige en saaie weblog en de nodighe taalvauten. Ben nogal moe en verlang eigenlijk naar mijn bed. Maar eej, wat is een dag zonder nieuws vanuit China voor jullie? Juist ja… Helemaal niets 😉 Ik zal eerst eens beginnen bij gisterenavond, toen het etentje met de gehele groep op het programma stond. We zijn allereerst naar het Dunya restaurant gegaan, dat gerunned wordt door een Nederlands echtpaar. Het eten was er enorm lekker en na twee uur dineren ben ik lekker naar het hotel gegaan en ben ik mijn bedje ingedoken.

Chengdu

Shit, ik wist niet dat een bus en een trein zo erg kunnen zijn. Enkele uren geleden ben ik in Chengdu aangekomen, nadat we ruim 22 uur met de bus en trein gereden hebben. Op vrijdagavond zijn we naar een klein dorpje buiten Lijiang gereden, alwaar we bij een familie hebben overnacht. Het hele gebeuren was wel OK: De slaapkamers waren lekker basic, de bedden waren keihard en het eten was te doen. Verdere inspectie leerde dat de familie gastheer is geweest van de Noorse koning en koningin en dat men zelfs een ware home cinemaset thuis had staan. Tijd om dus even mijn favoriete serie 24 (vierde seizoen) te testen, die ik eerder in Dali had gekocht. We hebben die avond vrij weinig gedaan: Wat TV gekeken, gepraat en vervolgens het bed in.

Chinese Muur

Tralalalala, over een kleine 24 uur zal ik op het vliegtuig naar Nederland stappen en laat ik China en Tibet voor wat het is. Maar het is nog niet ten einde, want gisteren en eergisteren heb ik natuurlijk ook nog het een en ander gedaan.

Xi'an

Op het moment dat ik de bus uitstapte merkte ik al direct dat Xian een hele mooie en aparte stad is. Nadat ik wat achtergrondinfomatie over de stad opduikelde, werd mijn vermoeden waarheid. Xi’an is een stad die al meer dan 2100 jaar bestaat en, samen met Rome en Istanbul, als een van de grootste historische steden aller tijden wordt beschouwd. Xi’anheft de opkomst en de neergang van diverse dynastieën meegemaakt en de imposante stadsmuur en enkele oude gebouwen (zoals de Drumtoren, de Beltoren) maken duidelijk dat Xi’antot enkele eeuwen geleden het centrum van het vroegere Chinese rijk was. Vandaag de dag is Xian een toeristische trekpleister en een belangrijke dienstverlenende stad in China. Het leuke is dat Xi’anvroeger op de Zijderoute lag en dat je dus erg veel islamitische invloeden in Xian ziet. Evenals in Lhasa, heft Xian ook een ware moslim wijk.

Tibet, Shigatshe

Zo, na een dagje verbleven te hebben in de saaie stad Shigatse, leek het me weer eens tijd voor een update. Wat mij betreft hadden we Shigatse over kunnen slaan. De stad bestaat uit een klooster en een zooi huizen en daarmee is alles gezegd. Mocht je Shigatse bezoeken, dan zijn het klooster, de Kora, de Tibetaanse markt en de mensen de enige hoogtepunten, je kunt alles letterlijk in 6 uur zien.

Tibet, Gandan Klooster

Het was me even een flink dagje zeg… Zoals ik gisteren meldde zouden we vandaag het Gandan Klooster bezoeken dat tegen de 4500 meter hoog lag. Nou, ik heb het geweten… We vertrokken vanochtend tegen een uur of 9 naar het klooster toe. In de bus kwam ik er echter achter dat ik geen water bij me had. Op een hoogte vanaf 3000 meter schijn je minimaal 4 liter per dag te moeten drinken om geen klachten te krijgen zoals bijvoorbeeld hoogteziekte. Ik zag het allemaal wel met vertrouwen tegemoet, want ik verwachtte dat ze bij het Gandan Klooster vast en zeker wel wat water zouden verkopen.

Tibet, Lhasa

Yes, eindelijk heb ik het letterlijke en figuurlijke hoogtepunt van mijn reis bereikt: Vanochtend zijn we tegen 10.00 uur in Tibet geland en na 2 uur reden we Lhasa binnen. Momenteel is het nog acclimatiseren aan de hoogte, maar morgen staat de Potola op de planning.

Naxi concert

Het regent hier momenteel pijpenstelen, dus een gepland uitstapje voor deze ochtend is letterlijk in het water gevallen. Vrijwel iedereen zit zich nu kapot te vervelen, tijd dus om mijn roeping (althans, dat vindt Edith) weer op te pakken en het een en ander op te pennen.

• 1
  • 2

Copyright 2003 - 2021 by Martijn Mureau, all rights reserved. For use of this website, please refer to the pro-claimer